Ohreschuefle (2024), brass earrings, edition of 80
Ohreschuefle (2024), ca. 40 x 120 cm, brass and polyester rope
Caparazón@s 1(2024), digital print on paper, 96X60 cm
photos: Roman Gaigg
Nora Renaud x MSO "H@P"
19.10 - 17.11.2024
https://norarenaud.work/de https://www.museosinoro.com/
Opening
18.10.2024 - 19.00 - 00.00
Medieval Clubbing: Troubadour 21 (CH) https://troubadour21.bandcamp.com Djs Tipota Fighters (CH/GR )
Troubadour 21 is the time travelling Avatar of Pascal Renaud. Shifting between dimensions and timelines, blending together electronic music and ancient tunes into a medieval clubbing experience. Troubadour will perform his new pieces featuring vocals, sax and scratching solos.
Nora Renaud x MSO - "H@P"
19.10 - 17.11.2024
https://norarenaud.work/de https://www.museosinoro.com/
DE
Nora Renaud ist eine in Genf geborene Künstlerin (*1977), die in Bogotá, Kolumbien lebt und arbeitet. In ihren multidisziplinären Projekten beschäftigt sich Nora Renaud mit sozialen Netzwerken, digitaler Kultur und der Verbindung von physischer und virtueller Welt.
In Kolumbien hat Renaud zusammen mit den Künstler*innen Marcela Caldas, Pablo Restrepo, Jassbley Moreno, Nicolás Caro, Andrés Caro, Hamilton Mestizo sowie Mauricio Gallego das Projekt Museo Sin Oro (Museum ohne Gold) initiiert. Das Projekt setzt sich kritisch mit musealen Praktiken auseinander. Es thematisiert die Rolle von Wertesystemen und Objekten, indem es Gold – oft Symbol von Reichtum und kolonialen Machtverhältnissen in Museen – bewusst durch einfache Materialien ersetzt. Ihre Arbeit besteht darin, Nachbildungen von Gegenständen aus Messing zu schaffen, die auf der Strasse gesammelt und von digitalem Abfall inspiriert wurden.
Für die Ausstellung H@P im Kunstraum Aarau hat Nora Renaud eine Kollektion handgefertigter Wearables entworfen, die traditionellen Schmuck aus dem Appenzellerland mit Symbolen der Hyperkonnektivität verbindet. Dabei kombiniert Renaud klassische Motive des traditionellen Schweizer Schmucks mit Zeichen und Codes des Internets wie dem Hashtag. Diese hybriden physisch-digitalen Objekte werden Teil der Ausstellung im Kunstraum Aarau, in der sie nicht nur als Kunstwerke präsentiert, sondern auch von den Besucher*innen – etwa als Ohrringe – getragen werden können. Die Interaktion zwischen den Träger*innen und den Kunstobjekten spielt eine zentrale Rolle in der Ausstellung, die den prozessualen Charakter von Kunst und ihre Verbindung zu sozialen Netzwerken und digitaler Kultur thematisiert.
Im Erdgeschoss wir die Ausstellung durch die Videoinstallation Caparazón@s conch@s (2024) eröffnet, die auch Bezug auf die Schweizer Geschichte nimmt. In diesem Werk setzt Renaud eine Software ein, um das Schneckenhaus nachzubilden, das 1928 auf dem Bundesplatz in Bern als Protestsymbol für das langsame Voranschreiten des Frauenstimmrechts verwendet wurde.[1]
Durch die digitale Reproduktion des Schneckenhauses aktualisiert Renaud dieses historische Symbol für das langsame Voranschreiten der Gerechtigkeit für einen technologischen Kontext.
[1] https://www.swissinfo.ch/spa/politica-suiza/sin-el-sufragio-femenino-suiza-no-es-una- democracia/46328402
ENG
Nora Renaud is a Geneva-born artist (* 1977) who lives and works in Bogotá, Colombia. In her multidisciplinary projects, Renaud explores social networks, digital culture, and the connection between the physical and virtual worlds.
In Colombia, Renaud initiated the project Museo Sin Oro (Museum Without Gold) alongside artists Marcela Caldas, Pablo Restrepo, Jassbley Moreno, Nicolás Caro, Andrés Caro, Hamilton Mestizo, and Mauricio Gallego. The project critically examines museum practices, addressing the role of value systems and objects by deliberately replacing gold – often a symbol of wealth and colonial power in museums – with simple materials. Her work involves creating replicas of objects in brass, collected from the streets and inspired by digital waste.
For Kunstraum Aarau, Nora Renaud has designed a collection of handcrafted wearables that fuse traditional jewelry from the Appenzellerland region with symbols of hyperconnectivity. Renaud combines classical motifs of traditional Swiss jewelry with signs and codes from the internet, such as the hashtag.
These hybrid physical-digital objects form part of the exhibition at Kunstraum Aarau, where they are not only presented as artworks but can also be worn by visitors – as earrings, for example. The interaction between the wearers and the art objects plays a central role in the exhibition, highlighting the processual nature of art and its connection to social networks and digital culture.
“Caparazón@s conch@s” (2024), Installation with Video Loop, Stereo Audio, 1'39", fique strings and metal charms
On the ground floor, the exhibition opens with the video installation Caparazón@s conch@s (2024), which also makes reference to Swiss history. In this work, Renaud uses software to recreate the snail shell that was used in 1928 on the Bundesplatz in Bern as a protest symbol for the slow progress of women's suffrage.[1] By digitally reproducing the snail shell, Renaud updates this historical symbol for the slow progress of justice for a technological context.
[1] https://www.swissinfo.ch/spa/politica-suiza/sin-el-sufragio-femenino-suiza-no-es-una- democracia/46328402
1
“Caparazón@s conch@s” (2024), Installation with Video Loop, Stereo Audio, 1'39", fique strings and metal charms
2
Matterhorn posters (2024), 42 x 59, Fine Art Prints edition of 18
3
Ohreschuefle (2024), brass earrings, edition of 80
4
Ohreschuefle (2024), ca. 40 x 120 cm, brass and polyester rope
5
Ohreschuefle (2024), ca. 40 x 120 cm, brass and polyester rope
6
Caparazón@s 1(2024), digital print on paper, 96X60 cm
7
Caparazón@s 2 (2024), digital print, on paper, 96X60 cm
8
Swiss fique flag 1 (2024), fique, 70x70 cm
9
Swiss fique flag 2 (2024), fique, 70x70 cm
Ohreschuefle (2024), ca. 40 x 120 cm, brass and polyester rope
Caparazón@s 1(2024), digital print on paper, 96X60 cm
photos: Roman Gaigg
Nora Renaud x MSO "H@P"
19.10 - 17.11.2024
https://norarenaud.work/de https://www.museosinoro.com/
Opening
18.10.2024 - 19.00 - 00.00
Medieval Clubbing: Troubadour 21 (CH) https://troubadour21.bandcamp.com Djs Tipota Fighters (CH/GR )
Troubadour 21 is the time travelling Avatar of Pascal Renaud. Shifting between dimensions and timelines, blending together electronic music and ancient tunes into a medieval clubbing experience. Troubadour will perform his new pieces featuring vocals, sax and scratching solos.
Nora Renaud x MSO - "H@P"
19.10 - 17.11.2024
https://norarenaud.work/de https://www.museosinoro.com/
DE
Nora Renaud ist eine in Genf geborene Künstlerin (*1977), die in Bogotá, Kolumbien lebt und arbeitet. In ihren multidisziplinären Projekten beschäftigt sich Nora Renaud mit sozialen Netzwerken, digitaler Kultur und der Verbindung von physischer und virtueller Welt.
In Kolumbien hat Renaud zusammen mit den Künstler*innen Marcela Caldas, Pablo Restrepo, Jassbley Moreno, Nicolás Caro, Andrés Caro, Hamilton Mestizo sowie Mauricio Gallego das Projekt Museo Sin Oro (Museum ohne Gold) initiiert. Das Projekt setzt sich kritisch mit musealen Praktiken auseinander. Es thematisiert die Rolle von Wertesystemen und Objekten, indem es Gold – oft Symbol von Reichtum und kolonialen Machtverhältnissen in Museen – bewusst durch einfache Materialien ersetzt. Ihre Arbeit besteht darin, Nachbildungen von Gegenständen aus Messing zu schaffen, die auf der Strasse gesammelt und von digitalem Abfall inspiriert wurden.
Für die Ausstellung H@P im Kunstraum Aarau hat Nora Renaud eine Kollektion handgefertigter Wearables entworfen, die traditionellen Schmuck aus dem Appenzellerland mit Symbolen der Hyperkonnektivität verbindet. Dabei kombiniert Renaud klassische Motive des traditionellen Schweizer Schmucks mit Zeichen und Codes des Internets wie dem Hashtag. Diese hybriden physisch-digitalen Objekte werden Teil der Ausstellung im Kunstraum Aarau, in der sie nicht nur als Kunstwerke präsentiert, sondern auch von den Besucher*innen – etwa als Ohrringe – getragen werden können. Die Interaktion zwischen den Träger*innen und den Kunstobjekten spielt eine zentrale Rolle in der Ausstellung, die den prozessualen Charakter von Kunst und ihre Verbindung zu sozialen Netzwerken und digitaler Kultur thematisiert.
Im Erdgeschoss wir die Ausstellung durch die Videoinstallation Caparazón@s conch@s (2024) eröffnet, die auch Bezug auf die Schweizer Geschichte nimmt. In diesem Werk setzt Renaud eine Software ein, um das Schneckenhaus nachzubilden, das 1928 auf dem Bundesplatz in Bern als Protestsymbol für das langsame Voranschreiten des Frauenstimmrechts verwendet wurde.[1]
Durch die digitale Reproduktion des Schneckenhauses aktualisiert Renaud dieses historische Symbol für das langsame Voranschreiten der Gerechtigkeit für einen technologischen Kontext.
[1] https://www.swissinfo.ch/spa/politica-suiza/sin-el-sufragio-femenino-suiza-no-es-una- democracia/46328402
ENG
Nora Renaud is a Geneva-born artist (* 1977) who lives and works in Bogotá, Colombia. In her multidisciplinary projects, Renaud explores social networks, digital culture, and the connection between the physical and virtual worlds.
In Colombia, Renaud initiated the project Museo Sin Oro (Museum Without Gold) alongside artists Marcela Caldas, Pablo Restrepo, Jassbley Moreno, Nicolás Caro, Andrés Caro, Hamilton Mestizo, and Mauricio Gallego. The project critically examines museum practices, addressing the role of value systems and objects by deliberately replacing gold – often a symbol of wealth and colonial power in museums – with simple materials. Her work involves creating replicas of objects in brass, collected from the streets and inspired by digital waste.
For Kunstraum Aarau, Nora Renaud has designed a collection of handcrafted wearables that fuse traditional jewelry from the Appenzellerland region with symbols of hyperconnectivity. Renaud combines classical motifs of traditional Swiss jewelry with signs and codes from the internet, such as the hashtag.
These hybrid physical-digital objects form part of the exhibition at Kunstraum Aarau, where they are not only presented as artworks but can also be worn by visitors – as earrings, for example. The interaction between the wearers and the art objects plays a central role in the exhibition, highlighting the processual nature of art and its connection to social networks and digital culture.
“Caparazón@s conch@s” (2024), Installation with Video Loop, Stereo Audio, 1'39", fique strings and metal charms
On the ground floor, the exhibition opens with the video installation Caparazón@s conch@s (2024), which also makes reference to Swiss history. In this work, Renaud uses software to recreate the snail shell that was used in 1928 on the Bundesplatz in Bern as a protest symbol for the slow progress of women's suffrage.[1] By digitally reproducing the snail shell, Renaud updates this historical symbol for the slow progress of justice for a technological context.
[1] https://www.swissinfo.ch/spa/politica-suiza/sin-el-sufragio-femenino-suiza-no-es-una- democracia/46328402
1
“Caparazón@s conch@s” (2024), Installation with Video Loop, Stereo Audio, 1'39", fique strings and metal charms
2
Matterhorn posters (2024), 42 x 59, Fine Art Prints edition of 18
3
Ohreschuefle (2024), brass earrings, edition of 80
4
Ohreschuefle (2024), ca. 40 x 120 cm, brass and polyester rope
5
Ohreschuefle (2024), ca. 40 x 120 cm, brass and polyester rope
6
Caparazón@s 1(2024), digital print on paper, 96X60 cm
7
Caparazón@s 2 (2024), digital print, on paper, 96X60 cm
8
Swiss fique flag 1 (2024), fique, 70x70 cm
9
Swiss fique flag 2 (2024), fique, 70x70 cm